Happy new beer!

That aged well...

Min forrige post var i september, og jeg klaget min nød over lite aktivitet på norske ølblogger. Jada. Jeg ser ironien i det.

Nå tenkte jeg at jeg skal ta en liten oppsummering av 2021 for min egen del. Jeg startet bloggen da jeg holdt på å gå på veggen etter at Oslo hadde stengt ned all servering i lang tid. Totalt ble det 199 dager før de åpnet igjen. Da vi bikket 160 dager eller deromkring, bestemte jeg meg for å starte ølblogg. Det var vel egentlig mest vlogg jeg var interessert i å teste ut, for jeg er såpass narsissistisk anlagt må innrømme at det var tiltalende å skulle eksponeres på youtube. Det gikk jo ikke veldig lenge etter at jeg startet opp før utelivet åpnet igjen, og godt var det. Da skrudde takten seg merkbart ned på både videoposter og bloggposter.

Det hjelper jo ikke nødvendigvis at jeg har stayerevne som en hundevalp med ADHD, så det blir fort til at jeg interesserer meg for noe i korte perioder av gangen. 

Jeg var så heldig at jeg fikk med meg opptil flere bryggeribesøk i året som gikk. Var innom Lindheim Ølkompani, Ægir Bryggeri, Ekeby Gårdsbryggeri, Eik og tid og ikke minst Svalbard bryggeri og Krasniy Medved i Barentsburg. Det ble også et par øl-eventer etter at ting åpnet, og jeg fikk med meg både Storgata Ølfestival, og en vandring i det Belgiske øllandskapet.

Det er vanskelig å komme utenom at det var spektakulært å besøke Svalbard bryggeri, som er verdens nordligste selv om Mack bryggeri hevder noe annet. Svalbard er verdt turen både med og uten øl, og når man i tillegg får godt øl og gode historier på bryggeriet blir det selvsagt en innertier! Det står som årets ølopplevelse for meg.

Min favoritt blant ølene jeg drakk i år er nok Mikeller Baghaven Ruud Peech 2020. En fantastisk godt komponert surøl som jeg fikk smake på guttas sommerølsmaking. At flertallet er døgenikter og svinepelser som enda ikke har forstått at surøl er digg får stå for deres regning.

Håper det blir flere ølrelaterte opplevelser i året som kommer, og at den midlertidige nedstengingen av landet som vi er inne i nå kun blir kortvarig.



-Skål

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Atter en ølblogg

Noen å hate

Roadtrip!