Noen å hate

Er det ikke deilig å ha noen å hate! 
Det sang en gang Raga Rockers, og det høres best ut på vol. 11! 

Mange ølentusiaster elsker å bruke øl-apper, og den definitivt mest brukte av disse er Untappd. 

Jo mer jeg hører på ølpodcasts og leser ølblogger, jo mer får jeg inntrykk av at ølkjennere skyr Untappd som pesten. Vi som bruker Untappd til å jakte på nye smaker og finne skjulte skatter blir sett på som mindreverdige, eller "tickere" har jeg hørt at noen kaller det. Det blir brukt som et slags nedsettende begrep om folk som utelukkende er ute etter å sjekke inn flest mulig forskjellige øl for å få utmerkelser i appen og status blant vennene sine. 

Jeg innrømmer gjerne at jeg elsker å bruke Untappd, men virker som det er en slags kollektiv holdning blant dem som "kan øl" at Untappd er low-brow, mens de som virkelig har peiling legger inn på Ratebeer eller BeerAdvocate. Ok... Dem om det. 
I mine øyne er det få apper som har gjort en bedre jobb med å få spredd ølglede til massene. Gjennom Untappd har flere fått opp øynene for at øl er mer enn pils, at det er gøy å utforske smaker og at det finnes utrolig mye godt øl! (og ganske mye dårlig, forsåvidt...)

Ankepunktet er at man i untappd kan rate uten å anmelde ølet. En rating mellom 0 og 5 (med kvarte poeng som minste inndeling) gir kun et øyeblikksbilde av hvordan man oppfatter ølet, og ikke en fullverdig bedømmelse. Newsflash! Det er ikke en app for øldommere, og folk
(tm) vil uansett være farget av hvordan man subjektivt oppfatter ølet i øyeblikket. En øl er bedre når den nytes sammen med venner enn den er når man sitter aleine og ser en film. En annen øl er mye bedre til mat enn den er uten. Den tredje ølen fikk ufortjent høy score fordi serveringspersonalet på puben var særdeles hyggelig. Sånn hadde det vært om jeg måtte skrive en 100 ords anmeldelse også. Men det har jeg ikke tid til når jeg sitter med vennene mine og drikker øl. 

Jeg kommer til å fortsette å logge inn mine øl i Untappd, fordi det er det jeg liker best, low-brow eller ikke. Den er enkel, rask og veldig anvendelig, og passer mitt behov helt utmerket. Så kan øladvokatene få lov til å sitte der med nesa i sky å hate på plebeierne, mens jeg hater like herlig tilbake. Det er faktisk deilig å ha noen å hate

-Skål!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Atter en ølblogg

Roadtrip!