Storgata Gatefestival

27.-og 28.08 var det Musikkfest Oslo. I den forbindelse ble det arrangert en ølfestival i Storgata, like ved en av musikkscenene. Brygg, som holder til i Storgata og er en av Oslos beste ølsteder etter min mening, sto som arrangør av festivalen.
Sulteforet som jeg, og alle andre ølentusiaster, er på ølfestival så valgte jeg å ta turen til sentrum for å få med meg eventet. Det ble lørdagen som var min mulighet til å få luftet meg, og festivalen skuffet ikke.

Ikke mindre enn 20 bryggerier stilte med 31 øl til sammen. Det er ikke dårlig! Informasjonen om eventet dukket først opp uken før arrangementet gikk av stabelen, øllistene for fredagen kom på torsdag kveld, og listen for lørdag kom først lørdag formiddag. Informasjonsflyten tyder på at hele prosjektet ble stablet på beina på relativt kort tid. Dersom dette er tilfelle er det er intet mindre enn imponerende at de klarte å levere så bra som de gjorde. 

Mattilbudet begrenset seg til burgere fra grillen, men de var svært smakfulle, og det passer godt i formatet. Det hjalp jo godt til at Oslo hadde fått et lite innslag av "Indian Summer" og strålende sol ga oss småpene 23 grader og deilig festivalstemning. Det var digg å se så mange ølglade mennesker igjen, og særs hyggelig å slå av en prat med folk jeg ellers bare kjenner ansiktet på gjennom internett.


Et lite trekk for at man ikke kunne benytte toalettene inne på Brygg, men ble henvist til en etterhvert overfylt HIBAS løsning. Det blir en del mig når man drikker mye øl.

Det var veldig godt øl å få, men det var litt ensrettet i utvalget. Av de 31 ølene som var med var det ni NEIPA'er og ti surøl, så det kunne med fordel vært litt mer variasjon. Jada, jeg vet at surøl ikke er en egen stil, men det finnes hatere der ute som mener at surt er surt.

Det fungerte greit å bestille øl gjennom appen, og det er på mange måter bedre å bruke app enn bonger e.l. som man ofte gjør på andre festivaler.

Det var også gratis inngang til festivalen, noe som var et stort pluss. Hvor mange som var innom er vanskelig å si, det var ganske glissent ved oppstart, men allerede kl 16 begynte det å bli ganske folksomt, så det var greit å ha skaffet seg et bord tidlig.

Jeg skal ikke gå igjennom alle ølene jeg smakte på (det ble mange) men vil trekke frem 2 favoritter.

Lervig, Blue Plate Special by Rackhouse
var helt fenomenal. Jeg er vanlig vis ikke noe superfan av stouts, men denne var både kompleks, deilig og sødmefylt. Fantastiske vaniljetoner, god sødme og fatkarakteren gjorde denne til kveldens vinner for min del (4.5 på untappd)


Wiplash, Walk the Night. Denne var min favoritt av NEIPA'ene på festivalen. Behagelig og "Nedpå". Prøvde liksom ikke å overgå alle andre, og dermed ikke å overgå seg selv heller. Herlige tropiske toner fra humlen fikk spille en hovedrolle uten at den lagde for mye bråk. (3.75 på untappd)

Alt i alt en herlig festival. 8/10 would definitively go again!

-Skål!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Atter en ølblogg

Noen å hate

Roadtrip!